RONDREIS KENIA

‘Rommy, wat verkoop jij in verhouding weinig reizen naar Afrika. Hoe komt dat?’ Dat werd mij gevraagd tijdens de laatste franchisedag van Personal Touch Travel.

Ik gaf gelijk toe: ik weet er te weinig van.
In Indonesië ben ik meerdere keren geweest en daar kan ik zo enthousiast over vertellen, dat mijn reizigers er ook gelijk zin in krijgen. Azië, dat ligt me gewoon. De geuren, kleuren, sfeer en vooral de smaken…

‘Heb je eind mei iets te doen?’

‘Ik? Nee! Helemaal niks. Hélemaal niks.’

De maandag daarna ging de telefoon: Mirjam van Africa Feeling. Wegens een afzegging was er nog plaats voor een reisagent op een studiereis naar Kenia. Of ik mee wilde? Ik sprong een gat in de lucht. Dat ik niks te doen had eind mei, was natuurlijk niet waar. Maar waar een wil is vrijwel altijd een weg. Snel een inenting voor gele koorts geregeld en een recept voor malariatabeletten, een groene broek, een beige shirt en ik was er klaar voor.

We vlogen met een mooie KLM vlucht naar Nairobi met 9 vrouwen waar ik er 1 van kende en de anderen nog niet. Maar je leert elkaar heel snel kennen als je zo intens met elkaar ervaringen aan het slurpen bent.

Thuisblijvers zeggen: fijne vakantie! En hoewel ik van iedere seconde geniet, het is geen vakantie. Met collega’s op pad betekent dat je constant aan staat en van al hun ervaringen wilt leren. Op studiereis gaan betekent dat je een reis maakt van – in dit geval – 8 dagen, waar een vakantieganger zeker 14 of liever 21 dagen over doet. We racen overal bij langs om zoveel mogelijk indrukken te krijgen. En dat lukte!

Nairobi
Tegen de avond werden we op het vliegveld verwelkomt door een groep zingende, dansende mensen. Feest! Precies zoals ik me Afrika had voorgesteld. Maar we liepen in de stromende regen naar onze busjes. Helemaal niét zoals ik me Afrika had voorgesteld. Bij het hotel moesten we door de beveiliging, bagage werd gecheckt. Er is soms wat onrust wat met het buurland Somalië te maken heeft. Verder hebben we dat de hele week niet meer gemerkt. De dag was om. Een heerlijke douche in dit luxe hotel en we slapen als rozen.

De volgende ochtend maken we bij het ontbijt kennis met Chania, de dame achter The Safari Company die ter plaatse alles regelt. We krijgen een gepassioneerd verhaal over alles wat mogelijk is.

Amboseli National Park
Daarna gaan we op pad: in 2 busjes met 2 grappige, uitstekend Engels sprekende chauffeurs/gidsen gaan we naar het 1e park: het Amboseli National Park. Onderweg begint gelijk het safari gevoel. We lunchen bij een prachtige lodge waar een drinkplaats is voor de dieren. Terwijl wij smullen, zien we olifanten drinken. Prachtig! Na de lunch maken we een gamedrive – dan gaat het dak van de truck omhoog zodat we kunnen staan om de dieren goed te zien en we stoppen bij alles wat beweegt.  We zien veel! Zebra’s, apen, buffels, prachtige vogels en giraffes.
Als het al helemaal donker is, komen we aan op onze overnachtingsplek: Elerai Camp.

Satao Elerai is gelegen op een privé-concessie ca. 12 km buiten Amboseli National Park. Deze conservancy zit vol met wild en biedt de mogelijkheid om olifant, leeuw, cheetah, luipaard, kudu en groepen elanden te zien. Een groot voordeel van de ligging op een privé-

concessie is dat het mogelijk is om avond gamedrives te organiseren en “sundowners”, wat in het Amboseli National park zelf niet toegestaan is. Satao Elerai is een community project dat inkomsten brengt voor de Masaai gemeenschap die hier in de omgeving woont.

Onder begeleiding van een paar Masaai, brengen we onze spullen in de onze tent. Die tent is trouwens zo luxe dat het de naam tent niet mag dragen hoor. Eigen douche en toilet en heerlijke bedden met klamboe. We mogen niet zelf naar het restaurant want er lopen zoveel dieren dat het gevaarlijk is. We moeten knipperen met een zaklamp en dan worden we opgehaald. Dat voelt wel heel spannend. We krijgen een heerlijk diner en daarna worden we weer naar onze tenten gebracht. In geval van nood moeten we op een fluitje blazen. Maar gelukkig is dat niet nodig.

Als we wakker worden en de tent openmaken, stokt de adem in mijn keel. We hebben uitzicht op de machtige Kilimanjaro. De besneeuwde top torent enorm hoog uit boven het uitgestrekte landschap.

Voor het ontbijt maken we een wandelsafari. De Masaai vertelt over zijn leven. Hij heeft gestudeerd in Nairobi en droeg toen gewoon een spijkerbroek maar nu traditionele kledij. Alle Masaai hebben een brandplek op hun wang. Vroeger, toen er nog niet zoveel ziekenhuizen waren, kregen veel baby’s ooginfecties door de vele vliegen. Daarom werden ze gebrandmerkt zodat de vliegen op de wond gingen i.p.v. de ogen. Nu hoeft dat niet meer maar wordt wel iedereen gemerkt. Tradities zijn belangrijk.

Tsavo West National Park
Tsavo West National Park ligt in de kustprovincie van Kenia en strekt zich uit over meer dan 9000 vierkante kilometer. Het is één van de meest indrukwekkende parken van Kenia. Het spectaculaire natuurlijke landschap van Tsavo West omvat vulkanische kegels, moerassen, rotsachtige uitlopers en lavastromen, bergen, rivierbossen, vlaktes, meren, natuurlijke bronnen en bosrijk grasland. De buitenaardse, zwarte, gelaagde Shetani Lava Flows verspreidt zich over de savanne. Andere bijzonder natuurfenomenen zijn de ontzagwekkende Chaimu Crater, de Roaring Rocks met een panoramisch uitzicht en de prachtige Mzima-bronnen, de belangrijkste waterbron voor de rivier de Tsavo. Met een beetje geluk spot u hier de zeer bedreigde zwarte neushoorns te zien in het Ngulia Rhino Sanctuary.  Maar u geniet hier ook van ander wildlife zoals grote kuddes olifanten, waterbokken, elands, buffels, gerenuk, oryx, impala’s en giraffen.

Zoveel geluk hadden we niet maar we zagen wel krokodillen, nijlpaarden, impala’s, giraffen, buffels, zebra’s en veel olifanten. We bekijken prachtige lodges en hotels en zijn niet al te laat in Severin Safari Camp. We leggen onze tassen weg om gelijk weer door te gaan: we krijgen een sundowner aangeboden! We worden naar een plek gebracht met een onvergetelijk uitzicht en daar wordt een tafel tevoorschijn getoverd met champagne en lekkere hapjes. Zo zien we samen de zon onder gaan over het uitgestrekte land.
We overnachten weer in een prachtige tent en dat we er niet alleen uit mogen, begint al te wennen. We liggen nét als we een enorme kudde zebra’s over ons terras horen galopperen. Ik knijp mezelf. Het is echt waar.

Tsavo Oost National Park
Van Tsavo West naar Tsavo Oost. We kijken onze ogen uit naar dat steeds veranderende landschap. Dankzij de vele regenbuien zien we veel groen.

Tsavo East National Park ligt tussen Noord- en Zuid-Kenia en beschikt over bossige graslanden, open vlaktes bezaaid met baobabs, afgewisseld met acaciastruiken en weelderige bossen. De droge omgeving met zijn unieke rode aarde is fotogeniek.  Dit park is de thuisbasis van enkele van de grootste olifanten- en buffelkuddes in Kenia. Tsavo East heeft een rijke biodiversiteit en er wordt gezegd dat het een van de laatst overgebleven wildernissen is. Geniet vande prachtige natuur zoals de Galana-rivier en Lugard’s Falls, het prachtige Yatta-plateau; en Mudanda Rock, een natuurlijk uitkijkpunt dat uitkijkt op een veel bezochte waterdrinkplaats voor dieren.  Het zuiden van het park is drukker, terwijl ten noorden van Galana een opmerkelijk rustige wildernis is waar bezoekers kunnen genieten van deze ongerepte schoonheid.

We maken onderweg een gamedrive en bekijken ook weer verschillende lodges/hotels. We zijn op tijd op het volgende camp: Satao Tented Camp. Geen hekken dus alles kan dichtbij komen. We moeten onze tent afsluiten met een slotje omdat de aapjes zo slim zijn dat ze ritsen kunnen openen en de hele tent leeg kunnen halen. Ik zou een duik in het zwembad willen nemen maar we gaan net voor het donker nog een gamedrive maken. De andere truck spot een vrouwtjesleeuw en voorzichtig rijden we terug. Gelukkig zien we haar nog net voordat ze nonchalant wegsjokt. De meest kleurrijke vogels zijn er en ik zie voor het eerst in mijn leven struisvogels. Mannetjes kunnen wel 2.75 meter worden. Ik wist niet wat ik zag!
We eten geweldig en wat hebben we het goed met elkaar. Wat een leuke groep vrouwen. Hoe is het mogelijk dat het na 4 dagen al zo vertrouwd voelt.

Om 6.30 uur maken we weer een gamedrive. We zien grote gieren en als we verder kijken zien we een zebra stokstijf staan. Een collega met een echt fototoestel kan goed inzoomen en ziet 2 hyena’s die een jonge zebra eten. De gieren wachten af of er wat over blijft. De moeder zal de hele dag blijven wachten tot er niks over is. Dan zal ze haar groep weer zoeken. Natuur …. 😢

Lumo Conservancy
Zo’n park is net zo groot als Nederland he? Alleen maar natuur zo ver je kunt kijken. We maken een prachtige rit naar het Lumo Conservancy. Er zijn 3 luxe resorts op deze berg. De bovenste met 180 graden uitzicht is superluxe! We krijgen een geweldige lunch. Iets naar beneden is een kamp wat erg geschikt is voor groepen met een grote centrale keuken zodat er zelf gekookt kan worden of een chef kan worden ingehuurd.
Nog iets verder naar beneden is onze plek: Soroi Cheetah Campsite.
We gaan naar een ondergrondse plek waar je naar wild kunt kijken bij de drinkplaats. Zij zien ons niet dus dit is een perfecte plek voor natuurfotografen. We hebben een beetje vrije tijd en ik sta op ons terras en ineens komt het allemaal keihard binnen. Dit uitzicht… geen woorden. Geen woorden dat ik hier mag staan en mag kijken.

We staan weer vroeg op voor de laatste gamedrive. Het is prachtig dat alles zo groen is maar het heeft als nadeel dat de dieren wat verder weg zijn. Er is nog water genoeg voor hen en ze hebben de natuurlijke bronnen bij het resort nog niet nodig. Het is niet erg. Het is hoe dan ook overweldigend geweest.

Na het ontbijt rijden we naar Voi, een klein stadje met een hypermodern station. Met de trein gaan we naar Mombassa. In de trein zien we nog steeds overal kuddes olifanten. Wat een mooie ervaring.

In Mombassa worden we opgehaald en in de taxi door de drukke stad geloodst. Dat is weer even wennen na zoveel dagen alleen maar natuur. Maar de beloning is het meer dan waard: ik wist niet dat Kenia zulke prachtige stranden had. We overnachten in het Nomad Beach Resort, gelegen aan een hagelwit strand met wuivende palmbomen.

Diani Beach
Met zijn prachtige palmbomen, poederwit zand en glinsterende azuurblauwe wateren is Diani Beach een populair resort aan de prachtige kustlijn van de Indische Oceaan van Kenia, ongeveer 30 kilometer ten zuiden van Mombasa.

Warme zeeën en prachtige koraalriffen zijn de ideale omgeving voor activiteiten op en rondom het water, zoals snorkelen, duiken en bootsafari’s. Duikers zien waarschijnlijk schildpadden, manta’s, barracuda en, als ze geluk hebben, mogelijk zelfs de ongrijpbare walvishaai, het grootste dier van de planeet. Mis het Colobus Conservation niet, een prachtig toevluchtsoord voor deze fascinerende bedreigde primaten; het Shimba Hills National Reserve dat een uitzonderlijke safari-ervaring biedt; en het nabijgelegen Kisite Marine National Park, bekend om zijn dolfijnen en schildpadden. Een scala aan uitstekende winkels en verleidelijke restaurants met uitzicht op zee maakt het pakket van deze bestemming compleet.

De volgende dag bekijken we veel prachtige hotels die allemaal aan dit strand liggen: Asha Boutique Hotel, Swahili Beach Resort, Eleven Pearl, Leopard Beach Hotel en The Maji

Boutique Hotel. In grote lijnen zijn we het eens over wat we het mooist vinden maar het gaat natuurlijk niet om wat we zelf vinden maar wat onze reizigers willen. Wel kunnen we hen nu veel beter adviseren. We doen niets anders dan foto’s maken en notities maken want anders haal je later alles weer door elkaar.

In de middag kunnen we even zwemmen in zee en in het zwembad, wat souvenirtjes kopen en een biertje drinken in de tuin. We eten in een leuk restaurantje aan het strand.

In de ochtend worden we naar de Ukunda Airstrip gebracht waar we met een klein vliegtuigje naar Nairobi vliegen. We bekijken nog een aantal hotels: House of Waine, Wildebeast Eco Camp en Machushla House en Karen Blixen Cottages. In House of Waine mogen we nog even douchen en omkleden. We dineren  in het Karen Blixen Cottages en in de stromende regen rennen we voor t laatst naar onze trucks.

Ik pak een paar uur slaap tijdens de nachtvlucht naar Nederland dus de tijd vliegt voorbij. Bij de bagageband worden wat tranen weggepinkt. Wat een week.

Wat heb ik veel geleerd en gezien. Ik kan niet wachten om dit over te brengen en mensen warm kan maken dit ook met eigen ogen te gaan zien.

Ik kan ook niet wachten tot het hoofdkantoor tegen me zegt: Rommy, wat verkoop je eigenlijk weinig Midden-Amerika…