Skip to content
Reisverslag Indonesië
Droomreis

De uren die ik gestopt heb in de voorbereiding voor deze reis zijn ontelbaar. Het was in die tijd dat ik dacht: hier moét ik iets mee doen! Ik vind dit zo ontzettend leuk om te bedenken, dat wil ik ook voor anderen doen.

Op mijn maat gemaakt:

In 2019 ging ik (weer) naar Indonesië met man en 3 volwassen zonen. Met vijf mensen heb je ook vijf wensen. De één is actief en wil zoveel mogelijk natuur zien, de ander houdt van uitgaan, de één wil dicht bij de plaatselijke bevolking bivakkeren, de derde houdt van luxe hotels. Kortom veel dilemma’s maar het resulteerde in een fantastische mix waarbij iedereen genoot en een schat aan onvergetelijke ervaringen opdeed.

Dag 1:
Middagvlucht naar Doha in Qatar. Omdat hier de WK2022 is, zijn we heel benieuwd naar deze stad. Qatar Airlines heeft goede vluchten dus hebben we besloten om hier een stop-over van 3 nachten te maken.

Dag 2:
Qatar bekeken: enorm luxe winkelcentra met airco!, veel voetbalstadions in aanbouw waar we niét naar binnen mochten, boottochtje langs de skyline gemaakt, veel mensen gesproken in de uitgestorven, splinternieuwe metrostations. Van alle kanten werd hulp aangeboden omdat er een overschot is aan personeel. Dit gaat wel heel mooi worden zeg!

Dag 3:
Sporten in de gym, zwembad en ’s middags een rit door de woestijn, kameel-rijden en dunebashing. Gaaf! Het is ongelooflijk heet overal. Of je een föhn standje 4 op je gezicht hebt gericht. Vreselijk om te zien hoe mensen in deze hitte op de vele vele bouwplaatsen staan.

Dag 4:
Uitslapen en met taxi naar bijzondere opgespoten eilandjes! Knappe bouwwerken maar geen gezelligheid. De nieuwe winkelcentra staan daar nog leeg. Daarna naar vliegveld.

Dag 5, 6 en 7:
Bali – Uluwatu in het zuidelijk schiereiland. Op scooters gaan we naar alle verschillende stranden  met allemaal hun eigen schoonheid. Prachtige zee voor surfers! Natuurlijk nemen we een kijkje bij het bijzondere monument Patung Garuda Wisnu Kencana en eten voor € 0,70 de lekkerste Soto ooit!

Dag 8:
Op doorreis naar Sulawesi maken we een stop in Surabaya, Java om familie te bezoeken. Fantastisch om iedereen weer even te kunnen zien! We slapen in een prima hotel op het vliegveld. Dat is relaxt!

Dag 9, 10, 11 en 12:
Noord Sulawesi: Gids Persie brengt ons naar de haven. De boot ligt klaar om ons naar Bunaken te brengen. Een paradijs om te duiken, snorkelen, suppen, wandelen, zwemmen, luieren in mooie maar niet al te luxe huisjes aan het strand.

Dag 13 en 14:
Naar Gorontalo. Persie brengt ons nog snel langs een paar mooie bezienswaardigheden rondom Manado. Het is hier zo mooi dat ik besluit hier zeker nog eens naar toe te gaan. We vliegen naar Gorontalo waar we 2 nachten slapen in een luxe hotel in een grote stad. Het is hier islamitisch en qua sfeer totaal anders dan het christelijke Manado. De jongens zijn een bezienswaardigheid! Hier pakten we de nachtboot naar Togean Islands

Dag 15, 16, 17, 18:
Hutjes aan het strand, gezamenlijke maaltijden 3 x per dag, geweldige excursies, zwemmen met kwallen, oeverloos dobberen in het eindeloze ‘aquarium’ want zo mag je deze zee wel noemen. Hier wil ik blijven!

Dag 19 en 20:
Maar we gaan met de boot naar het vaste land, waar een prachtige rit ons naar Luwuk brengt. We slapen in een erg luxe hotel om even bij te komen van de Togeans.

Dag 21, 22, 23:
Bali! Stappen en uit eten, ergens in een kroegje Formule 1 kijken, luieren aan het strand en in het zwembad van ons riante vakantiehuis in Legian. We maken leuke uitstapjes naar verschillende watervallen en wow, dat overblijfsel van dat pretpark is bijzonder! Ik moet wennen aan de drukte om me heen. Anderen genieten hier juist van.

Dag 24, 25, 26:
We verkassen op Bali naar Ubud vanwaar we prachtige scootertochten maken, een spannende wildwaterraft doen, zilversmederijen bezoeken en een laatste massage nemen. Waarom heb ik dat niet vaker laten doen?

Dag 27:
Naar huis. Ik met zeer gemengde gevoelens. Hier lees je daar meer over.

In 4 weken tijd hebben we ontzettend veel gezien en ondernomen. Het heeft onuitwisbare herinneringen opgeleverd. Hoe we als gezin met verschillende interesses toch zo sámen konden zijn, is onbetaalbaar.

Reisverslag Indonesië
Gelukkig hebben we de foto’s nog…